Kultura otkazivanja – novi trend bojkotiranja biznisa

Kultura otkazivanja je relativno nedavno, stupila na društvene mreže u RH. Da objave i promoviranje biznisa na društvenim mrežama nije ”all fun and games” dokazuje i primjer jednog Hrvatskog brenda. Naime, dotična osoba, uspostavilo se, vjeruje u teorije zavjere. Kada je ovo izašlo u javnost, mnogo profila na društveni mrežama se pobunilo. Oni koji se bave sličnom tematikom su pozvali ljude na bojkot spornog profila.

Po navedenom primjeru možemo zaključiti da ovakve stvari itekako utječu na poslovanje i sami imidž brenda. Da bi bolje razumjeli sami trend, kao i njegov utjecaj na tvoje poslovanje, u ovom članku ćemo proći:

  • Početke kulture otkazivanja
  • Kultura otkazivanja na Hrvatskim prostorima
  • Toksičan ili pozitivan online trend
  • Njen izravan utjecaj na naše poslovanje
  • Kako je izbjeći

Kako je cijela kultura otkazivanja počela

Da bi shvatili što stoji iza ovog ”novog” trenda, potrebno se vratiti malo u prošlost. Još u drevnoj Ateni su ljudi izbacivali individuu ukoliko bi ona zaprijetila stabilnosti polisa, bez ikakvih tužbi. Kada bi većina ljudi napisala isto ime, ta osoba bi se trebala udaljiti iz polisa za 10 dana. Izvan njega je trebala ostati 10 godina, ali ipak nije gubila pravo na svoju imovinu. 

U modernije vrijeme, ostracizam je ponovno dobio zamaha u 2014. godini. Sve se odigralo kad je Reality zvijezda, u trenutku svađe, izrekla svojoj djevojci – otkazana si. Hit se ubrzo proširio društvenim mrežama, a ponajviše Twitterom.

Grupa pojedinaca konačno ima moć izraziti svoje stavove, te direktno utjecati na osobu prema kojoj su oni usmjereni – online.  

‘Kultura otkazivanja’ usmjerena je prema osobama s čijim se političkim, ideološkim, ili osobnim stavovima ne slažemo. Kao takva, želi bojkotirati/kazniti samu osobu, više nego biznis. Također, glavni target su društvene mreže, na kojima se poziva na otkazivanje/bojkot pojedinca. Ovaj trend, kao da je izazivao neku novu vrstu vox populi (glas naroda). Grupa pojedinaca konačno ima moć izraziti svoje stavove, te direktno utjecati na osobu prema kojoj su oni usmjereni – online.  

Kultura otkazivanja na Hrvatskim prostorima

Ovaj trend je dobio dodatno na zamahu, kada su Twitter i Facebook odlučili maknuti Trumpa. A kao i svaki drugi ”zapadnjački” trend, ni ovom nije trebalo dugo da se proširi i na naše prostore. Već su pale i prve ”žrtve”….

Neki od ”otkazanih” u Hrvatskoj je upravo ovaj brend s početka priče. Našao se tu i jedan show, prema kojem je dosta jak poziv na bojkot. Dobro poznata TV emisija TLZP – Tvoje lice zvuči poznato, našao se na meti zbog korištenja blackface-a. U jednom drugom showu smo imalo bojkot osobe zbog tetovaže. Neke značajnije političke persone, su se žalile na iznošenje mišljenja protiv njih, te su padale i sudske tužbe.

Toksičan ili pozitivan online trend

Kad otvoriš članke na temu ‘kulture otkazivanja’, puno češće ćeš naići na negativne strane ovog trenda, nego one pozitivne. Na otkazivanje kulture otkazivanja, tako su pozvali Elon Musk i sam Barack Obama. Kao razlog protiv, navedena je demokracija i sloboda govora. Naime, kultura otkazivanja briše ‘intelektualne’ diskusije, te direktno nasrće na osobu samo zbog neslaganja s njenim mišljenjem. S kulturom otkazivanja ne možemo poraditi na solucijama, i naići na razumijevanje, već stvaramo još dublje razlike.

Što vrijeme više odmiče, počinje se brojiti u sve ”greške” koje je neka osoba napravila. Ovo znači da situacija postaje sve rigoroznija. Sjetimo se da nitko nije savršen. Ovakvih primjera imamo sve više u Hollywood-u, gdje se gleda pozadina i online djelovanje svakog glumca.

S druge strane, neke osobe vide kulturu otkazivanja kao – kaotično dobro. S pozitivne strane, nečije štetno ponašanje i govor mržnje, koji bi inače prošli ne opaženo i bez ikakvih posljedica, sad su pod povećalom. Danas svatko može dati javno i online svoje mišljenje, pa i oni pojedinci koji to prije nisu koristili.

Kako ovaj trend utječe na naše poslovanje

Svi mi koji se promoviramo putem društvenih mreža, smo u svakom trenutku, otvoreni za javne napade i negativne komentare na naš rad ili stajališta. Problem je što nismo savršeni, a kultura otkazivanja je polako počela prodirati do te mjere, da se razmatra cijeli životni put pojedinca, na osnovu čega izlažu svoje mišljenje i o tom biznisu, naravno javno. Mi smo većinom generacija Z i Y, što znači da je 80% naših života zabilježena online, pa takve informacije nije teško iskopati.

Ako osobno i ne pripadaš našoj generaciji, ne znači da si time i zaštićeniji od trenda koji ne jenjava. Sve ono što se kod nekih traži online, kod drugih se traži offline, kako bi potvrdili svoja stajališta – protiv.

S druge strane, uvijek možemo podržati i bojkot na nepravdu ili negativan trend, koji je trenutno u fokusu pažnje. Ovdje očito podržavamo kulturu otkazivanja nekog drugog i stvaramo pozitivnu sliku o nama samima. Tu bi se nametnulo i moralno pitanje – koliko je ovaj pravac dugoročno pozitivan za naše poslovanje?

Kako je izbjeći?

Kao prvo, ako ti biznis ovisi o komunikaciji na društvenim mrežama, dobro je biti upućen u sve novije trendove, i to s više strana.

Da bi dodatno ostao zaštićen, uvijek možeš pristupiti tematici u ”rukavicama” tj. mimoilaženje onih škakljivih tema. Kad-tad je dobro istaknuti ‘univerzalne’ vrijednosti iza kojih stojiš, jer tu gradiš autentičnost svog brenda. Što je posebno bitno za početnike. Jednom kad si svoju zajednicu navikao na svoje stavove, možeš se osjećati slobodnije izražavati svoje mišljenje online, ali ipak s dozom opreza.

Za novije, a i za starije brendove, sada je od velika važnosti da istraže sve one biznise koji bi potencijalnu suradnju. Ako se upustiš u suradnju s brendom kojeg su već odbacili na toj platformi, može biti itekako kobno za tvoj brend.

Isto tako, bitno je znati na kojoj društvenoj mreži iznositi kakve stavove. Ako više podržavaš desničarske trendove, onda je te stavove bolje iznositi na Facebooku, jer na Instagramu i Twitteru su većinom liberalniji ljudi, pa bi se tu mogao loše provesti. Isto vrijedi i za neke liberalnije stavove i trendove.

Ono što čini svako poslovanje je puno više od ”fancy” slika na društvenim mrežama. Akcije su jače od riječi, pa ako se nešto i dogodi, važno je da iza tebe postoje dokazan rad i kvaliteta.

Zaključak

Sad kad znaš sve o ovom trendu, bitno se prilagoditi. Nažalost ili za bolje, ovaj trend će još neko vrijeme ostati s nama. Zato dobro promisli gdje iznosiš kakva stajališta. Isto tako, potrudi se da kvaliteta tvog rada nadmaši i neke negativne situacije koje bi se potencijalno mogle dogoditi.

Možemo ga mrziti, ali trenutno moramo koegzistirati s njim, jer izgleda da kultura otkazivanja, još neko vrijeme, ostaje s nama. Pitanje je samo – na koje načine će još evaluirati dok je ne zamjeni neki novi trend?  

Ako ti je ovo bilo zanimljivo, predlažem ti da se pretplatiš na moj newsletter. S tobom, na tjednoj bazi, dijelim niz praktičnih savjeta za uspjeh u poduzetništvu. Pretplatiti se možeš ovdje.

Ivana

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *