Storytelling – zašto je bitan i kako ga postići

Kao što si već mogao primijetiti, storytelling je neophodan dio svakog biznisa. Ako ga već nemaš ”instaliranog” u svoje redovno poslovanje, u ovom članku ću ti objasniti što sve ”propuštaš”. Isto tako ću ti pokazati kako napraviti uspješnu priču. Da bi to postigla, proći ćemo kroz:

  • Što je to storytelling
  • Storytelling iz znanstvene perspektive
  • Kako ga iskoristiti u biznisu – s primjerima
  • Beneficije ove tehnike za tvoj biznis
  • Kako ispričati uspješnu priču koja prodaje

Što je to storytelling

Sa znanstvene tj. neurološke strane, dokazano je da kad slušamo/čitamo priču pokrenemo ne samo jedan, već sve dijelove našeg mozga.

Doslovno značenje storytellinga je pisanje ili pričanje priča. Ova tehnika se primjenjuje još od špiljskih dana, kad smo ostavljali slikovne tragove jedni za druge. Od tada do danas smo je unaprijedili pisanim zapisima, koji su s vremenom zaživjeli u digitalnom i u zvučnom obliku. U sadašnjosti smo došli do toga, da se njom sve više koristimo u poslovnoj komunikaciji prema našim kupcima.

Storytelling iz znanstvene perspektive

Zašto uopće pričamo priče? Da bi shvatio koja je važnost priča u biznisu, vratit ćemo se malo – u djetinjstvo…

Jednom davno, u kolibici je živjela baka koja je imala unuku s crvenom kapicom… I bez da nastavim dalje, mislim da znaš o kojoj priči je riječ. Kad si je zadnji put čuo? Ako još nemaš djecu, mislim da su od tad prošle godine, a i dan danas znaš cijelu radnju, kao i pouku na pamet. Kad ovo usporedimo s nekim dnevnim zadacima, ili lekcijama koje nam jednostavno ”ispare” iz glave, pitamo se što stoji iza toga?

Sa znanstvene tj. neurološke strane, dokazano je da kad slušamo/čitamo priču pokrenemo ne samo jedan, već sve dijelove našeg mozga. Vjerovao ili ne, u ovom dijelu otkrivamo super moć sinkronizacije sa sugovornikom. Naime, naš mozak krene sasvim spontano pratiti ritam pripovjedača.

Ako kao i ja voliš satima halucinirati nad dijelom obrađenog drveta sa simbolima – u prijevodu čitati, onda znaš da čitane riječi polako postaju vizualne manifestacije u našem umu. Ovo je u biti moć storytellinga, a osjetiš je tek kad ti se javi nezadovoljstvo obrađenog sadržaja u medijima; bilo na platnu ili TV-u.

Kako storytelling iskoristiti u biznisu

Sad kada znaš kakvi procesi se događaju u mozgu prilikom čitanja i slušanja priče, pravo je vrijeme da tvoja publika konačno zaparati svog pripovjedača – tebe. Iako je, moram priznati, slušanje puno zabavnije od procesa pisanja (barem za neke), ono je jako bitno za stvaranje odnosa, na dubljem nivou, koji će im ostati u pamćenju – jer priče se lako pamte, a još bolje prepričavaju!

Dnevno smo bombardirani s milijun informacija, a naš mozak je sposoban zapamtiti samo njih par. Zato je dosta bitno da tvoji kupci, na kraju dana, pamte da su se susreli s tvojim brendom.  

Evo i primjera

Statistika je pokazala da se svako drugi biznis oglašava na Google-u. Od tog udjela samo trećina njih ostvari dodatnu prodaju od 60%. Ova prodaja se odnosi na 20% plaćenih članaka, 30% direktna komunikacija na društvenim mrežama, a ostalih 10% čine preporuke postojećih kupaca. – Sva navedena statistika je u potpunosti izmišljena.

Pitanje za tebe – koliko si ovih podataka zapamtio, i što oni znače za tebe? Možda bi se sad i sjetio ovih okruglih 60%, ali na kraju dana ne bi ni znao da si pročitao ovu informaciju. Tebi, kao potencijalnom kupcu, ovo ne znači APSOLUTNO ništa. Da i razmišljaš o kupnji plaćenog oglasa, ovo bi te možda nagnalo da ideš dublje potražiti što stoji iza tog svega, s naglaskom – ako se uopće sjetiš ovog paragrafa.

Što kad bi pisalo ovo…

Mario i Jakov se obojica bave tehničkim pregledom vozila. Mario nije vješt s internetom, pa se na njemu ni ne oglašava. Svi njegovi kupci većinom dolaze iz malog mjesta gdje se svi manje-više znaju. Jakov je odlučio eksperimentirati, jer je čuo kako oglasi na društvenim mrežama za 60% pospješuju prodaju.

Iako ova taktika ne djeluje u svakog, ostaje uporan. Prvi dan je platio nekoliko oglasa, da bi je povećao za 20%. Njegova prijateljica mu je otvorila Instagram profil, preko kojeg sad direktno komunicira sa zajednicom, i tu očekuje rast od 30%. Kad su vidjeli kako je Jakov dobar u svom poslu, počeli su dijeliti svoja iskustva online, i sad je tu dobio i ostalih 10%. I gle čuda! Nakon 3 mjeseca, Jakovljeva prodaja je skočila za točno očekivan postotak! Marijeva je ostala ista, jer on i dalje komunicira samo sa svojom offline zajednicom vjernih kupaca.

Da li zamjećuješ kako brže usvajaš ovu vrstu informacija, iako su navedeni svi brojevi iz prvog primjera? Mozak je čudo kad čuje priču!

”U tvojim pričama je zbog toga važno istaknuti koji problem im rješavaš, te ih potaknuti na akciju s izravnim pozivom na istu.”

Beneficije za tvoj biznis

Osim što priče lakše pamtimo, povezujemo se s njima, te ih s lakoćom prepričavamo – stvara se i veza na osobnoj bazi. Kada bi sa svojom zajednicom podijelio problem koji je doveo do solucije, koju tvoj biznis rješava, neki bi se u njemu i pronašli. Upalio bi im onu lampicu u glavi, te bi se vrlo brzo odlučili da te kontaktiraju.

Dodatni benefiti koje dolaze iz ove taktike su i ”humanizacija” brenda. Tvoj brend bi trebao postati persona, i kao takav će lakše doći do stvaranja odnosa sa ciljanom skupinom. To možeš postići da dijeliš vrijednosti, osobno iskustvo, i stupaš u direktnu komunikaciju s tvojim osobama.

Kad primijeniš sve navedeno, olakšat ćeš svojim osobama vrijeme za donošenje odluke o kupnji tvog proizvoda ili usluge. U tvojim pričama je zbog toga važno istaknuti koji problem im rješavaš,  te ih potaknuti na akciju s izravnim pozivom na istu.

Osim u vlastitom biznisu, storytelling taktiku možeš primijeniti već na idućem razgovoru za posao!

Kako ispričati uspješnu priču koja prodaje

Sad kad znaš sve prednosti ove tehnike, vrijeme je da te naučim kako složiti tu priču. Potrebni sastojci su:

  • Uvod u problematiku
  • Opis problema
  • Kako si se dosjetio solucije
  • Kakav benefit tu leži za osobu koja čita to sve
  • Jasan poziv na akciju (grand finale)

Uvod u problematiku

U uvodu možeš odmah krenuti s pitanjem, na koje ćeš kasnije i odgovoriti. To može biti i izjavna rečenica, koja je dovoljno dobra da privuče pažnju čitatelja. Isto tako, daj im malo pozadine koja će prethoditi problematici. Na primjer:

Mučiš li se s osjećajem statusa quo?

Ja sam 3 godine stajala na mjestu i mozgala kako i koju ideju da lansiram na tržište. U te 3 godine sam izmijenila nekoliko država i gradova, da bi mi sinulo tek kad sam se suočila s….

Opis problema

Opis problema je ono što te najviše mučilo i prepreke koje su se prepriječile na tom putu. Kao na primjer:

Tek kad sam se suočila s ne prespavanim noćima, vrijeđanjem od strane kupaca, mi je sinulo da to više ne moram trpjeti! Tad se pojavila prilika u kojoj me je jedna firma nagovorila da konačno uložim svoj novac i vrijeme u ”siguran” oblik poduzetništva s mentorstvom. Ma koliko sam samo bila u krivu, da tu leži kvaka za sve moje probleme!

Kako si se ti dosjetio solucije

Iz sve te problematike, moraš izvući sretan završetak i do sad naučeno:

Tek kad sam uplovila u  što se činilo ”sigurne” vode poduzetništva, sam shvatila kako tu nema ničeg za mene! Naime, ispostavilo se da moja vizija zbog koje sam prvotno i ušla – nije ostvariva. To me potaklo da odustanem od propalog poduzetničkog pothvata, dam otkaz na poslu, i konačno se posvetim svojim snovima!

Kakav benefit tu leži za osobu koja čita to sve

Bilo bi poželjno kad bi na samom kraju dao svom klijentu da uči iz tvojih grešaka. Uz to, obrazloži kako mu ti možeš skratiti put od točke A do točke B:

Želim ti da izbjegneš moje greške, te da ne gubiš vrijeme, novac i živce na slušanje – to se ne može. Zbog ovog te pozivam da mi se javiš za konzultacije! U njima ćeš dobiti full podršku, te ćemo na jednostavan način definirati svaki dio tvoje ideje. Uz to, skupa je lansiramo na tržište, a za bilo kakvu pomoć sam ti dostupna 0/24!

Jasan poziv na akciju (grand finale)

U jasnom pozivu na akciju daj do znanja osobi koja čita – što točno treba učiniti. Da li je to pretplata na newsletter, dijeljenje sadržaja, ili pak osobni kontakt putem DM-a? Napiši ono što od te osobe očekuješ. I molim te, iskoristi samo jednu opciju. U suprotnim ćeš totalno zbuniti osobu, da neće znati što da učini. Primjer jasnog poziva na akciju:

Ako se pronalaziš u gore navedenom, s povjerenjem mi se obrati putem DM-a. Rado ću odgovoriti na sva tvoja pitanja, te ćemo dogovoriti sat vremena konzultacija potpuno BESPLATNO! Čekam te. 🙂

Članak na sličnu temu ”heroes journey”, možeš pogledati ovdje.

Zaključak

Da konačno sažmemo sve što smo do sada prošli…

Nadam se da sam te uvjerila da je storytelling nužan za tvoj biznis, ili bolje rečeno, za ono što prodaješ – bio to CV, proizvod ili usluga. Priče pamtimo, one nas povezuju, te stvaramo komunikaciju, putem koje brend postaje – persona. Što je još važnije, sada znaš kako i ti možeš složiti svoju priču kroz spomenutu tehniku (uvod, opis problema, kako si se dosjetio solucije, benefit za osobu koja čita, te jasan poziv na akciju).

Obavezno mi piši u komentarima, što ti misliš o storytelling-u, te je li ti ova tehnika pomogla pri skaliranju biznisa? Isto tako, želim čuti tvoje mišljenje – da li ti je članak bio koristan? 😊

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *